آیا فارکس میتواند شغل باشد؟


ممکن است بارها و بارها سوالاتی از این دست را شنیده باشید و یا حتی به ذهن خودتان خطور کرده باشد که:


۱ – آیا ارزش دارد که وقت خود را صرف کنیم تا در نهایت یه معامله گر فارکس شویم ؟


۲ – آیا معامله گری در فارکس یه شغل مطمئن و آینده دار است و یا وقت هدر کردن ؟


۳ – آیا ما میتوانیم یه معامله گر پولدار شویم ؟


۴ – آیا ما میتوانیم میلیونر شویم ؟


اینها همه سوالاتی خوب  است . قبل از اینکه کاری بکنید ، شما باید بدانید وقت خود را برای چه چیزی صرف میکنید. شما باید بدانید آیا فراگیری فارکس و وارد معامله با یک یا چند شرکت فارکس شدن ارزشش دارد و یا اینکه در نهایت به جایی نخواهید رسید .


آنهایی که این سوالات را میپرسند متعلق به دو گروه متفاوت هستند . گروه اول کسانی هستند که میدانند از طریق حساب فارکس میتوان پول در آورد . سوال آنها در حقیقت این است که آیا ” آنها ” نیز میتوانند از فارکس پول در بیاورند یا خیر . جواب کوتاه به این گروه این است که اگر دیگران میتوانند از فارکس پول در بیاورند ، پس شما هم میتوانید . شما لازم نیست  نابغه باشید ، شما تنها باید در این کار جدی و منظم باشید ، هم هنگام فراگیری فارکس واستفاده از متاتریدر هم وقتی که در فارکس معامله میکنید .


گروه دوم کسانی هستند که میخواهند بدانند چه مقدار پول میتوانند از طریق فارکس در بیاورند . منظورم این است که آنها میدانند میتوان از فارکس پول در آورد ، ولی میخواهند بدانند این درآمد نسبت به بقیه شغلها چطور است . آنها میخواهند بدانند ارزش دارد وقت خود را صرف فراگیری فارکس بکنند و یا با همین وقت و انرژی میتوانند شغل دیگری را یاد گرفته و درآمد بیشتری داشته باشند .


برای پاسخ به این گروه باید بدانیم بقیه شغلها چقدر درآمد دارند .یک برنامه نویس ارشد تا۱۵۰ هزار دلار درسال و یک پزشک هر سال حدود ۱۰۵ تا ۱۴۰ هزار دلار درآمد دارد در حالی که او باید ۲۰ سال درس بخواند تا بتواند دکتر شود و این درآمد را داشته باشد . حداقل باید ۸ ساعت در روز کار کند و گاهی حتی آخر هفته و روزهای تعطیل هم بایدسرکار باشد . درآمد معلم دبیرستان حدود ۵۳ هزار دلار ، وکیل حدود ۱۳۰ هزار دلار ، مربی ورزش حدود ۳۷ هزار دلار و یک مستخدم حدود ۲۵ هزار دلار در آمد دارند .


حالا سوال این است که معامله گران فارکس چقدر درآمد دارند ؟


این درآمد متفاوت است و فاکتورهای مختلفی مانند  روش معامله ، مقدار پول داخل حساب  در آن مهم است . مهم این است که یکنفر بتواند در فارکس سودده باشد و درآمد کسب کند ، بعد از آن دیگر محدودیتی برای کسب درآمد ندارد .


اگرشما یک حساب با ۲۰۰۰ هزار دلار باز کنید و بتوانید ماهانه ۲۰%  سود کرده و به آن اضافه کنید ، بعد از سه سال ۱,۴۱۷,۶۰۳   دلار در حساب شما خواهد بود .اگراز آن به بعد شما تنها سود خود را از حساب برداشت کنید ، ماهانه رقمی معادل ۲۸۳۵۲  دلار برداشت خواهید کرد . و این چیزی که بسیاری از معامله گران فارکس به راحتی به آن میرسند .


پس پاسخ به این سوال که ”  آیا ارزش دارد معامله گر فارکس شویم ؟”  این است … بله !!!


در مقایسه با بقیه شغلها ، واقعا ارزش دارد که معامله گر فارکس شوید . این کار دردسر ، استرس و ریسک کمتری نسبت به شغلهای دیگر دارد . وقتی شما یک معامله گر سودده شدید ، تمام کاری که باید در روز انجام دهید  چک کردن ۲۵  نمودار قیمت است که کمتر از ۳۰ دقیقه طول میکشد . این کاری است که معامله گران حرفه ای فارکس انجام میدهند .


با وجود این ، شما باید از ریسکهایی که معامله در فارکس دارد مطلع باشید  . باید به شما هشدار دهم که اگر درست شروع نکنید و مسیر درستی را دنبال نکنید ، معامله در فارکس میتوانید بدترین خاطره و اتفاق زندگی شما باشد . شما میتوانید پول زیادی  در این شغل از دست بدهید . حتی میتوانید تمام دارایی خود را ببازید . ولی اگر مسیر درستی را در این راه دنبال کنید و از شرکت فارکس معتبر استفاده نمایید٬ میتوانید به یک معامله گر حرفه ای تبدیل شوید و بدون مشکل و دردسر و استرس در فارکس معامله کرده و سود ببرید.


احتیاط در استفاده از ضریب لوریج بالا در بازار فارکس


ضریب اهرمی (لورج؛ Leverage) به معنی استفاده چند برابر سرمایه اصلی در انجام هر معامله است، که در نتیجه می‌تواند عامل سود و یا زیان به نسبت استفاده از آن ضریب باشد. شرکتهای فارکس بسیاری وجود دارند که باارائه ضریب اهرمی بالا همانند ۱:۵۰ ،۱:۲۰۰ ،۱:۵۰۰ و غیره به مشتریان خود، امکان انجام معاملات در حجم سنگین را برایشان فراهم می‌کنند. به عنوان مثال اگر کارگزای به مشتریان خود ضریب اهرمی ۱:۱۰۰ را ارائه می‌دهد به معنای آن است که مشتری می‌تواند تا ۱۰۰ برابر سرمایه خود را در این بازار به صورت اعتباری معامله کند.


اگر چه استفاده از ضریب اهرمی بالا، سرمایه اولیه کمتری را از سوی مشتری درگیر می‌کند، ولی میزان ریسک سرمایه را هم به همان نسبت بسیار بالا می‌برد. از اطلاعات جمع‌آوری شده از نسبت تعداد ضررکنندگان به سودکنندگان در چند شرکت فارکس بزرگ معلوم می‌شود که در سالهای اخیر میانگین تعداد متضررین حدود ۷۰٪ و سودکنندگان حدود ۳۰٪ بود. این داده‌ها مربوط به چهار دورهٔ سه‌ماهه جمع‌آوری شده است. لازم به ذکر است که از سال ۲۰۱۱ تا کنون کلیه کارگزاران تحت نظارت NFA در آمریکا موظف به محدودکردن استفاده از ضریب اهرمی تا حداکثر ۱:۵۰ برای مشتریان خود می‌باشند. این بدین معناست که مشتری‌ای که در یک کارگزاری امریکایی مبادرت به بازکردن حساب معاملاتی می‌نماید حداکثر می‌تواند تا ۵۰ برابر موجودی خود معامله جدیدی را باز نماید.


بررسی اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد درصد کل متضرران از سه‌ماهه آخر سال ۲۰۰۹ تا سه ماه اول ۲۰۱۳ در کارگزاریهای بزرگ امریکایی، پس از گذشت چند ماه از تصویب قانون ضریب اهرمی ۱:۵۰ توسط CFTC، تعداد متضرران حدود ۵٪ کاهش پیدا کرد.


اکثر کارگزاران برای جذب مشتری جدید پیشنهاد استفاده از ضریب اهرمی بالا به مشتریان می‌دهند (۱:۵۰۰، ۱:۲۰۰، ۱:۱۰۰، ۱:۵۰، ۱:۲۵) و بطور معمول مشتریان در کارگزاری مصرف می‌شوند و در درازمدت سرمایه خود را از دست می‌دهند.


پنج ابزاری که برای معاملات روزانه فارکس لازم دارید


هرکسی که بازار فارکس را اجمالا بشناسد، میداند که عرصه نیرنگهاست. در واقع این شناخت است که باعث میشود هوشمندانه در این بازار گام برداریم. بی توجهی به استراتژی معاملاتی ما را دچار فاجعه میکند اما بدتر از آن اعتماد به نفس کاذب به خود و بی احتیاطی در معاملات فارکس است.

با توجه به وسعت بازار فارکس،‌ هیچ کس بدون در نظر گرفتن مقدار سرمایه اش نمی تواند ادعا کند این بازار امن است. همیشه خطر در کمین است. اخبار بر ارزش ارزها تاثیر بی چون و چرا دارد و خطاهای انسانی نیز اجتناب ناپذیر است.

همه روزه ابزارهای جدیدی به عرصه می‌آیند اما ابزارهای مقدماتی و پایه همان است که از گذشته وجود داشته است و در زیر فهرست شده اند. شما باید از آنها استفاده کنید:


  • اخبار فارکس: در معاملات فارکس خبر ابزار بسیار مهمی است و حالا که اینترنت را در اختیار داریم می توانیم هر لحظه با خبر همراه باشیم. برخی از حرفه ای ها همیشه یک پنجره را در کنار پلت فرم معاملاتی خود باز نگه می دارند تا هر وقت خواستند خبر را پیگیری کنند.


  • مقالات فارکس: در آغاز راه به این بخش نیاز بیشتری دارید. مقالات آموزشی نقشه راه موفقیت هستند چون آنها کسانی نوشته اند که پیش از‌ شما آن مسیر را پیموده اند. تاریخچه بازار را باید بدانید. لازم است از نکات و پیچ و خم های بازار سر درآورید. به تجربه پیش‌کسوتها اعتماد کنید.این مقالات برای همه حتی حرفه ای ها قابل استفاده است.


  • مرور رویدادهای بازار توسط کارگزاران: صدها شرکت فارکس هستند که خدمات فارکس عرضه میکنند و همه مدعی هستند که بهترینند ولی بهترین راه تشخیص بهترین آنها مطالعه مقالاتی است که تحت عنوان مرور رویدادهای بازار ارائه میشود. خوب وقت بگذارید و قابل اعتماد ترین شرکت فارکس را پیدا کنید وحساب فارکس خود را با آن بگشایید. با مطالعه این مقالات بازار را بهتر خواهید شناخت.


  • تحلیل تکنیکال فارکس: در این خصوص یک بحث کلی وجود دارد: تکنیکال در برابر فوندامنتال. اما ما به این بحث وارد نمیشویم فقط می گوییم که تحلیل بازار یعنی شناخت پیچ و خم های بازار پس مهم است و ما را به مقصد نزدیک میکند. اینکه کدام مهمتر است برای ما اهمیتی ندارد فقط بدانید که مطالعه نمودارها، تحلیل روندها و بررسی جهت گیری های بازار گامهای شما را هوشمندانه تر خواهد کرد.


  • تحلیل فوندامنتال فارکس: برخی معتقدند فوندامنتال پیامد و تاثیر خبر بر بازار است و با توجه به اخبار فوندامنتال می توان روندهای بهدی بازار را پیش بینی کرد. یعنی اگر همه اخبار را بدانید اما ندانید آنها چه تاثیری بر بازار خواهند داشت دانش شما حاصلی در پی ندارد. فوندامنتال به شما کمک میکند نوسانات بازار را تحلیل کنید.


همانطور که گفتیم اینها پایه کار هستند. هر اندازه تکنولوژی پیشرفت کند و شما حرفه ای باشید از آن بی نیاز نخواهید شد. شاخصهای تکنیکال مهم هستند. با متخصصان بازار در ارتباط باشید.